đŸ› ïž Just nu pĂ„gĂ„r en större helrenovering hĂ€r. Om du hittar nĂ„got som inte fungerar som det ska fĂ„r du gĂ€rna höra av dig!

Skip to main content
profile pic
Anders Thoresson

ProvtÀnker: Biblioteket som en teknisk helpdesk

| | | | LĂ€stid: 7 minuter (6997 tecken)

Massor av böcker pÄ ett bibliotek.

Bibliotek, demokrati och hjÀlp att anvÀnda mobiltelefoner, skicka e-post och att skaffa BankID. Det hÀr Àr ett försök att tÀnka högt om en av bibliotekens roller i digitaliseringen.

Den hÀr texten skriver jag pÄ ett tÄg pÄ vÀg hem frÄn Kalmar och Oskarshamn. Första förelÀsningsuppdraget efter semester var för bibliotekarier i Region Kalmar, som en del i de svenska folkbibliotekens kompetensutvecklingssatsning Digitalt först med anvÀndaren i fokus.

Ämnet för min förelĂ€sning var digitalt sjĂ€lvförsvar, om de verktyg och tankesĂ€tt man behöver ha koll pĂ„ för hĂ„lla sina hemligheter hemliga, för att kunna vara anonym pĂ„ nĂ€tet nĂ€r man behöver det och de övriga rĂ„d som jag ocksĂ„ tog upp i ett blogginlĂ€gg i förra veckan.

Men diskussionerna och frĂ„gorna kom ocksĂ„ att handla om det Ă€mne som Ă„terkommer varje gĂ„ng jag trĂ€ffar bibliotekarier: Är det bibliotekens roll att agera teknisk helpdesk Ă„t kunder och medborgare som inte fĂ„r hjĂ€lp av företag och andra myndigheter?

Min Äsikt Àr inte ett enkelt ja eller nej, utan krÀver ett lÀngre resonemang Àn sÄ.

Vad Àr digital delaktighet? #

Jag tycker att man mĂ„ste inleda med att backa tillbaka rĂ€tt lĂ„ngt, och börja med att fundera över begreppet ”digital delaktighet”. Vi har under flera Ă„r pratat om det, att man antingen Ă€r digitalt delaktig (och dĂ€rmed ta del av det utbud av digitala tjĂ€nster och produkter som nĂ€ringsliv och offentlig sektor erbjuder) eller att man inte Ă€r digitalt delaktig (och följaktligen inte anvĂ€nder nĂ„gra eller i alla fall vĂ€ldigt fĂ„ av de digitala möjligheter som finns).

Men Ă€r det rimligt att fortsĂ€tta anvĂ€nda begreppet ”digital delaktighet”?

Jag tror att det Àr pÄ vÀg att tappa sin relevans, om det redan inte har hÀnt. Att vara delaktig i samhÀllet kommer att bli (alternativt Àr redan) omöjligt om man inte ocksÄ kÀnner sig hemma i den digitala vÀrlden. Ska man vara delaktig i demokrati och samhÀlle sÄ förutsÀtter det ocksÄ kunskap om det digitala.

Digitalisering Àr bra #

Att samhĂ€llsutvecklingen har gĂ„tt Ă„t det hĂ„llet tycker jag i grund och botten Ă€r nĂ„got positivt. Även om ”digitalisering” i den offentliga debatten tyvĂ€rr till stor del fokuserar pĂ„ problem och utmaningar fĂ„r vi inte glömma alla de möjligheter som digitaliseringen för med sig. Den gör det möjligt att stĂ€lla bĂ€ttre diagnoser och erbjuda bĂ€ttre sjukvĂ„rd, offentlig sektor kan bli effektivare och mer rĂ€ttssĂ€ker, den öppnar upp för nya kommunikationsmöjligheter. Och sĂ„ vidare.

Men de som inte kÀnner sig digitala mÄste fÄ hjÀlp att bli digitala #

Utmaningen Ă€r att samhĂ€llsutvecklingen och ”det livslĂ„nga lĂ€randet” Ă€r processer med helt olika tempo. NĂ€r Internetstiftelsens Ă„rliga enkĂ€t Svenskarna och internet visar att det fortfarande 2018 Ă€r en halv miljon som aldrig anvĂ€nder internet och ytterligare 600000 som bara gör det sĂ€llan synliggörs en klyfta mellan dem som har förutsĂ€ttningar att vara demokratiskt delaktiga och dem som inte har det.

Den hÀr klyftan Àr givetvis till störst bekymmer för dem som hamnar utanför. Men den Àr ocksÄ ett problem för alla oss andra. De som inte Àr digitala har inte samma möjligheter att delta i det offentliga samtalet eller ta del av information, till exempel. Men jag tror ocksÄ att det gÄr att lÀgga ett rent samhÀllsekonomiskt perspektiv pÄ klyftan. Myndigheter mÄste idag i mÄnga fall ha parallella processer för samma typ av medborgarkontakt: En analog och en digital. Det ökar kostnader, riskerna för fel och annat.

Att stÀnga den digitala klyftan handlar alltsÄ om enskilda individer, men ocksÄ om oss alla, tillsammans för att kunna bygga ett bÀttre samhÀlle.

Tillbaka till biblioteken #

Efter den hĂ€r utvikningen, tillbaka till frĂ„gan: Är det bibliotekens roll att agera helpdesk?

FrÄgan Àr inte tagen ur luften. De bibliotekarier jag mötet berÀttar att det Àr sÄ det ser ut idag. Personer som förvÀntas sköta bankÀrenden eller myndighetskontakter pÄ nÀtet, som inte förstÄr hur de ska installera en app i mobilen eller som har problem med skrivaren vÀnder sig till biblioteket nÀr de inser att banken, myndigheten eller företaget som sÄlde telefonen inte kan, orkar, vill hjÀlpa dem.

Grundskolan fick nya styrdokument förra hösten, dÀr digital kompetens var en av de stora nyheterna. Motsvarande kompetenssatsning behöver göras ocksÄ för vuxna. Eftersom behovet Àr nytt finns det inget sjÀlvklart svar pÄ var ansvaret för den ska hamna. Men bevisligen finns det ett förtroende för biblioteken. Och, det mÄste verkligen pÄpekas, en stark drivkraft Ätminstone hos de bibliotekarier jag möter att faktiskt hjÀlpa till. FrÄgan om det Àr deras roll handlar inte om att de vill slippa bistÄ personer som behöver hjÀlp.

Vad bibliotekarierna vill slippa Àr stress, osÀkerhet och frustration.

De vill ha de resurser som behövs, i tid, utrustning och kompetens, för att kunna svara pÄ besökarnas frÄgor.

De vill veta vad de fÄr och inte fÄr hjÀlpa besökarna med. MÄnga kommer med problem som drar Ät det kÀnsliga hÄllet, som hjÀlp att göra bankÀrenden eller kontakter med socialtjÀnst.

Och kommer resurserna samtidigt som de juridiska frÄgetecknen rÀtas ut, dÄ försvinner nog en stor del av frustrationen av bara farten.

Saker och ting rör pÄ sig #

I förslaget till en nationell biblioteksstrategi som just nu Àr ute pÄ remiss syns det digitala pÄ mÄnga sÀtt. Som ett verktyg för biblioteken och personalen, eller som en distributionsform för det innehÄll som besökarna vill ta del av. Men ocksÄ skrivningar om just biblioteken som en del av den breda folkbildningen:

Biblioteken har en betydelsefull uppgift i att stärka människors medie­ och in­formationskunnighet (MIK). Biblio­teken utvecklar kontinuerligt peda­gogiska metoder för att kunna stödja både vuxna och barn i att behärska, förstå och kritiskt förhålla sig till digitalt innehåll och hur informationssökningar påverkas av sökmotorer och algoritmer. Den digitala utvecklingen går snabbt och för att kunna upprätthålla och utveckla en egen kunskap måste biblioteken satsa på kompetensutveckling i syfte att till­sammans med andra skapa bättre medie- och informationskunnighet.

Problemet, som jag ser det, Àr att den hÀr skrivningen i första hand tar sikte pÄ teknikens konsekvenser och hur vi som individer pÄ olika sÀtt bör och kan förhÄlla oss till den. Det Àr viktigt. Till och med jÀtteviktigt.

Men det Àr inte allt. Och det Àr definitivt inte dÀr man kan börja. Och inte heller vad mina samtal med bibliotekarier handlar om, inte de samtal som jag refererar till i den hÀr texten. Det man berÀttar att man behöver hjÀlpa till med Àr _betydligt_mer grundlÀggande saker Àn sÄ. Hur installerar man en app i pekplattan? Hur kommer man in pÄ sitt Facebook-konto nÀr man glömt bort lösenordet? Hur kommer man igÄng med BankID?

Personer som behöver hjÀlp med den hÀr typen av grundlÀggande _handhavande_av tekniken Àr ocksÄ, gissar jag, rÀtt skeptiskt instÀllda till digitaliseringen och dess konsekvenser rent generellt. För att hjÀlpa dem att fÄ en mer nyanserad bild av teknikens möjligheter och utmaningar behöver de först fÄ hjÀlp att över huvud taget anvÀnda den.

Runt om i landet finns ett antal sÄ kallade Digidelcenter, ofta med biblioteket som en part. Syftet Àr just att ge stöd och vÀgledning till den som behöver det. PÄ Digidels webbplats stÄr det att

PÄ ett DigidelCenter ska besökare kunna fÄ hjÀlp med digitala frÄgor, pröva teknik och ta del av aktiviteter för att öka sin digitala kompetens för att aktivt kunna vÀlja digitala alternativ och tjÀnster.

2018 satsade regeringen 8 miljoner kronor pÄ den hÀr verksamheten. Intresset var stort, ansökningar kom in frÄn 50 kommuner och regeringen svarade med att skjuta till ytterligare 2,2 miljoner kronor. Men i dagslÀget finns inga besked om nya utlysningar för de kommuner som blev utan.

Förhoppningsvis förs diskussioner om de hÀr frÄgorna och utmaningarna pÄ mÄnga hÄll och nivÄer. Och förhoppningsvis kan de snart landa i konkreta svar och satsningar. Det rör pÄ sig, och Ät rÀtt hÄll.

Det skulle bara behöva gÄ lite snabbare. Det Àr i alla fall den bild jag fÄr. VÀldigt intresserad av att höra tankar och Äsikter frÄn dig som lÀser det hÀr!

För mer om digitalisering, bibliotek och Digidel finns det tre avsnitt av Digitalsamtal vĂ€rda att lyssna pĂ„: #113 – Vad Ă€r folkbibliotekens roll i digitaliseringen, #150 – En vecka för digital delaktighet och #160 – Vad betyder digitaliseringen för biblioteket.